Bomenvisie Amsterdam-Rijnkanaal & Lekkanaal

Opdrachtgever

Status

Afgerond

Locatie

Amsterdam

Verjonging van het langste beplantingslint van Nederland

Bomenvisie Amsterdam-Rijnkanaal & Lekkanaal

Het Amsterdam-Rijnkanaal (ARK) is een belangrijke transportroute. Een groot deel van de oevers is in de jaren 80 met bomen beplant. Het gaat om veel populieren, maar ook om essen en zomereiken. De meeste populieren zijn aan het eind van hun fysiologische leeftijd, essen sterven massaal door essentaksterfte en zomereiken vallen lokaal door droogte uit. RWS staat dus voor de opgave het bomenbestand langs het ARK te verjongen. En dat langs 72 km én tweezijdig. Een grote opgave!

Opdrachtgever

Status

Afgerond

Locatie

Amsterdam

De verjongingsopgave kent twee doelen: het stimuleren van een integrale kijk op de ruimtelijke opgave, met oog voor de historie van de kanaalbeplantingen en voor de ontwikkelingen in de omgeving, en het formuleren en uitwerken van een toekomstbeeld van de kanaalbeplantingen waar de komende 50 jaar doelgericht en planmatig naartoe gewerkt kan worden. Buiting Advies en Feddes Olthof hebben de planvorming in drie fasen opgeknipt.

We zijn gestart met het ontwikkelen van het Landschapsplan. In het Landschapsplan is de relatie tussen het beplantingslint en het landschap geanalyseerd. De conclusie is dat het weliswaar om één beplantingslint gaat, maar wel een lint met zes verschillende karakters. Elk van de zes deeltrajecten heeft een eigen, specifieke combinatie van kanaalbeplanting en omgevingsfactoren. Dat geldt bijvoorbeeld voor het parkachtige beeld in de stedelijke context van het deeltraject Maarssen-Utrecht, maar ook voor het monumentale beeld van de rijen populieren in een landelijke omgeving tussen Diemen en Maarssen. Binnen het Landschapsplan wordt besloten de indeling van de zes deeltrajecten verder te versterken door per traject voor een specifiek bomensortiment te kiezen. Ook worden 15 bouwstenen ontwikkeld. De bouwstenen kunnen binnen de deeltrajecten als omvormingsstrategie worden ingezet.

In de tweede fase is de Inpassingsvisie ontwikkeld. Binnen de Inpassingsvisie wordt het concept ‘Het langste beplantingslint van Nederland’ langs drie lijnen uitgewerkt:

  1. het beplantingslint als ruimtelijk fenomeen;
  2. de verankering van het beplantingslint in het (landelijke en stedelijke) landschap;
  3. de verduurzaming van het beplantingslint.

De Inpassingsvisie levert de ontwerpuitgangspunten voor het Faseringsplan.

Binnen de derde fase is het Faseringsplan ontwikkeld. In het Faseringsplan wordt de aanpak van de omvorming gepresenteerd. Hierdoor wordt duidelijk wat, waar en op welk moment moet worden opgepakt. En ook op welke manier. Dus welke van de 15 omvormingsstrategieën wordt gebruikt. In het Faseringsplan is ook aangegeven welke jaarlijkse kosten aan de transitie verbonden zijn, zowel qua omvorming als beheer.

Het Landschapsplan, de Inpassingsvisie en het Faseringsplan leveren samen zowel een streefbeeld als een strategie voor de omvorming en het beheer van het complete bomenbestand langs het ARK in de komende 50 jaar. En daar kan RWS mee aan de slag.

Maak een verschil met ons

Neem contact met ons op en ontdek hoe wij samen kunnen werken aan een groenere toekomst.

Neem contact op

Gerelateerde projecten

Meer projecten